Tisztelt Látogató!
A munkaügyi blog oldalt 2015 óta nem frissítjük. Munkaügyekkel kapcsolatos naprakész információkkal, cikkekkel a BDO munkaügyi portálján várjuk!
Sok mindent el lehet mondani a napjaink törvényhozási gyakorlatáról, ugyanakkor egyet nem, hogy unalmas. Persze az is igaz, hogy „aki szereti a kolbászt és tiszteli a törvényeket, az ne kérdezze, hogy készülnek”.
Már nem kötelező az elvárt béremelést vizsgálni
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (Met.) hatásköri szabályait a 2011. évi XCIX. törvény kiegészítette a bruttó 300.000 Ft alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés elvárt mértékével, vagyis 2012. január 1-től a munkaügyi ellenőrzések során a munkaügyi felügyelők kötelesek voltak minden egyes ellenőrzés során vizsgálni az alacsony keresetű munkavállalók elvárt béremelését.
Ugyanakkor az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló a 2012. évi XXI. törvény hatályon kívül helyezte a Met. 3.§ (5) bekezdését, mely kimondta, hogy a munkaügyi ellenőrzés minden esetben kiterjed az elvárt béremelés vizsgálatára.
Így a törvény kihirdetését követő naptól, vagyis 2012. április 7-e óta már nem kötelező az elvárt béremelés vizsgálata az munkaügyi ellenőrzések során.
Az elvárt béremelés elmulasztása már nem befolyásolja a közbeszerzéseket
Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény 6.§ (1) bekezdése korábban így rendelkezett:
„6.§ (1) A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény hatálya alá tartozó azon munkáltató, aki a bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem teljesíti, a jogsértést megállapító jogerős határozattól számított két évig közbeszerzési eljáráson ajánlattevőként nem indulhat és a központi költségvetésből, valamint elkülönített állami pénzalapokból származó támogatásban nem részesülhet.”
Vagyis az elvárt béremelés elmulasztása miatt ugyan munkaügyi bírság kiszabására nem kerülhetett sor, azonban a közbeszerzési eljárásokat és az elkülönített állami pénzalapokból származó támogatásokat hátrányosan érintette.
2012. április 7-től hatályos passzus a következők szerint fogalmaz:
„6. § (1) A költségvetési szervek, valamint az egyházi fenntartású, közfeladatot ellátó egészségügyi, oktatási, szociális, közgyűjteményi és közművelődési szolgáltatást nyújtó intézmények kivételével azon munkáltató számára, aki a bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem teljesíti, a jogsértést megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított két évig nem állapítható meg az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 2. § (1) bekezdés n) pontja szerinti költségvetési támogatás.”
Vagyis 2012. április 7-től az elvárt béremelés kapcsán a munkaügyi hatóság határozata már nem befolyásolja a közbeszerzéseket.
Bírság továbbra sem jár
Munkaügyi bírságtól továbbra sem kell tartaniuk a foglalkoztatóknak, azonban a mulasztást megállapító határozat bírságnövelő tényezőnek minősül, így azt köteles figyelembe venni a hatóság az egyéb munkaügyi szabálytalanságokat vizsgáló eljárása során. A hatóság későbbi eljárásai folyamán is tekintettel lesz a munkáltatók ezen jogsértésére, így a szankciók meghatározásánál is újra előtérbe kerül.
Muhoray Beáta
junior munkaügyi tanácsadó, BDO
Máriás Attila
munkaügyi szaktanácsadó, BDO
• Nyáron sem dőlhetnek hátra a bérelszámolók, Világgazdaság, 2013.07.01.
• Érdemes tudni, így változott a szabadságra járó bérszámítás, Kossuth Rádió, 2013.03.01.
• Újraosztja a munkahelyeket a kormány, Origo, 2012.07.02.
• Munkaidőn kívül is ellenőrizhetik a dolgozókat júliustól, HRportal, 2012.06.29.
• Vasárnaptól bárkit könnyebb lesz kirúgni, Origo, 2012.06.25.
• Új Munka törvénykönyve: zavaros átmenet, extrém mennyiségű utalás, Adózóna, 2012.06.19
• Munkaügyi ellenőrzések a bankszektorban, Gazdasági Rádió, 2011.02.25.
• Korrekcióra szorulnak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai, Gazdasági Rádió, 2010.12.13.
• Munkaügyi ellenőrzések 2010. évi irányelvei, Gazdasági Rádió, 2010.07.21.
• Kijátszható az egyszerűsített foglalkoztatás, HR Portál, 2009.12.21.
• Változik a Munka Törvénykönyve, Duna TV Váltó, 2009.12.23.
• Munkaügyi változások, ATV Reggeli Jam, 2009.12.24.
• Munkaerő kölcsönzés, gyes, munkaügyi bírság: mi változik jövőre? HVG.hu 2009.12.17.
• Munkaszüneti napon is munkában: kikre vár? Műszaki Fórum 2009.10.28.
• Munkaszüneti napok, hosszú hétvége. Gazdasági Rádió, 2009.10.22.
• Célszerű szabadságolási tervet készíteni, HR Portál, 2010.02.
• A válságkezelés munkaügyi eszközei, Vezetői Számvitel, Módszertani Füzetek 2010. február
NAV ellenőrzési irányelvei (2011)
Változik a FEOR jövőre (2011)
OMMF ellenőrzési irányelvei (2010)
APEH ellenőrzési irányelvei (2010)
külön kiemelve a foglalkoztatásra vonatkozó ellenőrzési területek
BDO Magyarország HR Kft.
1103 Budapest, Kőér u. 2/A.
adószám: 14090358-4-42
telefon: 06-1-235-30-10
Máriás Attila
vezető munkaügyi tanácsadó
attila.marias@bdo.hu
Jamniczky Andrea
HR partner, ügyvezető
andrea.jamniczky@bdo.hu
A munkaügyi blog oldalt 2015 óta nem frissítjük. Munkaügyekkel kapcsolatos naprakész információkkal, cikkekkel a BDO munkaügyi portálján várjuk!